Thursday, March 13, 2014


                MR.Dud Next Door

Bab 10

Cer Bagi pendapat,..Zafran ni mirip Bront Palarae or Remy Ishak ni?..Ke Farid Kamil,..Penulis pun syok sendriiii jak,...

                “Kakak tak nak makan!  Ayahlah makan.  Nak Kak Ju!  Nak Kak Ju jugak!”

Hentakan kaki Maya makin kuat seiring dengan tangisannya.  Jika petang itu, Jaliah pening kepala dengan ‘drama’ Maya, malam ini giliran Mr.Dud pula resah.  Kepala yang tidak gatal digaru oleh Zafran.  Kata-kata pujukan telah lali di telinga Maya.  Kanak-kanak cerdas itu tidak mengambil pusing akan kata-kata ayahnya.  Apa yang Maya mahu cuma melihat Julia di depan mata.

“Okay kakak, kalau tak dapat jumpa Kak Ju, cakap di telefon boleh?” Zafran mendapat idea tiba-tiba.

Tangisan dan hentakan Maya terhenti.

“Cepatlah telefon Kak Ju!”

Zafran garu kepala lagi.

“Mana ayah ada nombor telefon Kak Ju.  Jom, kita mintak mak cik.  Kakak ni,..”

Maya mengheret tangan Zafran keluar dari ruang tamu.

“Rindu Kak Ju!” Maya berkata perlahan.

Zafran yang mendengarnya begitu luka. 

Aku tau kau tak suka aku, Ju.  Siapalah aku di mata kau.  Tapi macamana dengan kakak?  Macamana nak buang ingatan Maya pada kau?  Hina sangat ke aku di mata kau!  Harta dan pangkat tak ke mana, Ju.  Kasihku pada kau lebih berharga dari harta!

“Mak cik!  Mak cik!”

“Kakak, bagilah salam dulu.”

Jaliah muncul di muka pintu.

“Ada apa, kakak?  Zafran?  Masuklah!”

“Nak nombor telefon Kak Ju.  Kakak nak cakap dengan Kak Ju!”

Jaliah tidak terkejut dengan permintaan Maya.  Segaris senyuman dilontar kepada bakal menantu tak jadinya.

Kesian kau, Zafran!

 

            Tiba di ruang tamu rumahnya, Maya terus mencapai telefon bimbit milik Zafran. 

“Cepatlah telefon Kak Ju,” Maya berwajah riang.  Sisa tangisan masih terpamer di wajahnya.

Dalam serba-salah, Zafran menyambut huluran telefon bimbit dari Maya.

Aduh, malunya.  Sah-sah dia tolak pinangan aku.  Siap lari lagi tu.  Nak ke dia jawab call ni?

“Ayah, cepatlah.  Nanti Kak Ju tidur!”

Zafran memandang wajah anak perempuan kesayangannya. 

Mungkin belum rezeki, kakak dapat mama baru.  Sabar ye, kakak!

“Ayah!”

Maya menggoncang tangan Zafran kuat.

“Ayah call lah ni!”

Cebisan kertas di tangannya dibuka oleh Zafran.  Nombor telefon Julia ditekan lambat.

“Hello,..siapa ni?” suara Julia yang masih segar menjawab panggilan Zafran.

“Hello,..Err,..Saya ni,..minta maaf ganggu!”

“Ye lah.  Saya ni siapa?  Saya putuskan line nanti!” gertak Julia.

“Zafran!  Jangan putuskan line, kakak nak sangat cakap,” Zafran berkata lembut.

Julia kelu.

“Sekejap ye, kakak nak cakap!”

Zafran menyerahkan telefon bimbitnya kepada Maya.  Maya sengeh gembira.

“Kak Ju,...Kakak ni.  Kak Ju kat mana?  Kak Ju tinggalkan kakak?”

Soalan berubi-tubi Maya kepada Julia bergema masuk ke dalam cuping telinga Zafran.  Harga diri sebagai seorang lelaki yang ditolak cintanya tercipta.  Zafran bingkas bangun meninggalkan Maya yang sedang berbicara dengan Julia.

 

            Zafran masuk ke bilik air, lalu mengambil air sembahyang.  Ego yang mula menjalar di dadanya perlu disimbah dengan air sembahyang dengan segera.  Zafran sedar, wudhuk yang sempurna dapat membuat dirinya kembali stabil malam itu.

Dari Utsman Bin Affan Radhiyallahu’anhu, dia berkata: Rasulullah SAW bersabda, “Barang siapa yang berwudhu dan membaguskan wudhunya, maka akan keluarlah dosa-dosa dari badannya, sampai-sampai ia akan keluar dari bawah kuku-kukunya.” (HR:Muslim dalam Kitab At-Thaharah).

Zafran mengambil wudhuk dengan tertib.  Resah hatinya menunjukkan darjah penurunan.

“Ya Allah, aku tidak berhak untuk marah dengan penolakan Julia.  Semua perasaan itu dariMu Ya Allah.  Jika aku marah kepada Julia, bererti aku marah kepadaMu juga.  Ampunkan aku Ya Allah.”

Langkah Zafran terhenti apabila melihat Maya di depannya.

“Kenapa, kakak?”

“Kak Ju tak nak balik.  Sampai hati Kak Ju tak nak jumpa kakak!”

Wajah Maya murung.

“Kak Ju gurau saja tu.  Bila cuti, Kak Ju baliklah tu.  Kakak tidur ye?  Esok nak sekolah.”

“Tapi,..Kakak,..”

“Tak ada tapi-tapi.  Kakak tidur.  Esok kita telefon Kak Ju lagi!”

“Janji?”

“Janji ditepati!” Zafran senyum.

“Eh, macam iklan tv pulak!” Maya juga senyum.

“Ayah!”

“Apa lagi?”

“Bila nak kahwin dengan Kak Ju?”

“Err,..

“Err,..err,..Kak Ju pun jawap macam tu!”

 

            Aduh, hari yang penat!  Aku lelaki sejati, perlu berani menerima kenyataan.  Kena reject dan juga ‘mereject’ itu adalah lumrah kehidupan.  Tak kan nak tumbuk meja kerana cinta ditolak oleh Julia.  Ego tu namanya.  Aku harus hormati keputusan Ju.  Siapa aku untuk bertakhta kukuh di hatinya?  Mira, cinta abang ditolak, dan usaha abang untuk mencari penggantimu gagal.  Maya cukup merana.  Kesian dia!  Abang?  Tipu kalau abang tidak merasa apa-apa dengan penolakan Julia.  Dan juga tipu, jika abang kata abang tidak menyayanginya.  Hati manusia ni rapuh, Mira.  Terlalu mudah tersentuh, dan kerap menyayangi insan lain.  Abang dah cintakan Ju,..Sama seperti abang cinta Mira dulu.  Wajah Ju mulai memburu abang.  Doakan abang agar boleh melupakan Ju.  Dia berhak mendapat lelaki yang sempurna berbanding abang.  Cuma masalahnya Maya,..bagaimana abang dapat membuang Ju dari ingatan Maya.  Bagaimana?

Penat memandang siling, Zafran mengiring pula.  Malam makin larut, sedangkan Zafran sedikit pun tidak mengantuk.  Pemergian Julia sekaligus menolak pinangannya memberi tamparan hebat kepada hatinya yang kosong.

“Julia, selamat malam, sayang!”

 

            ****

            Julia di dalam bilik Dahlia malam itu.  Mata Julia tidak menunjukkan tanda-tanda mahu lelap walaupun waktu menunjukkan pukul 2.00 pagi.  Bunyi dengkuran Dini, teman sebilik Dahlia benar-benar menambah keserabutan kepala Julia.

Apa kes lah Minah ni?  Tu lah makan banyak sangat.  Kan dah gemuk.  Eh, dengkur dan gemuk ada kaitan ke?  Lantaklah.  Bukan dengkur ni lelaki aje.  Apa kata aku ambik senduk.  Orang tua kata, kalau orang sedang dengkur, kita boleh ambik senduk, transfer dengkur kat orang lain, dan pastikan orang tu tak sedar dari tidurnya.  Nak buat ke?  Dibuatnya gemuk tu terjaga, dilempang aku.  Tumpo kata orang Perak.  Yang Lia ni, lena semacam aje.  Dia tak dengar ke?  Ke dia dah lali.  Apa orang kata, alah bisa tegah biasa?  Aduyaiii betullah!

Julia mengambil telefon bimbitnya di sebelah.

Pukul dua suku dah?  Bengkaklah mata aku ni, esok.  Alah, bukan aku nak catwalk kat stage pun esok.  Bukan kerja atau mula cari kerja pun esok!  Rindu Maya lah pulak!  Mesti dia dah tidur ni.  Rasa nak balik aje esok, tunggu Maya balik sekolah.  Mesti dia melompat gembira tengok aku nanti!

Ingatan Julia berlayar kepada perbualannya di telefon bersama Maya beberapa jam yang lalu.

“Kak Ju,...Kakak ni.  Kak Ju kat mana?  Kak Ju tinggalkan kakak?”

Soalan pertama dari Maya yang bertalu itu masih kukuh di ingatan Julia.

“Kak Ju di Kuala Lumpur.  Kak Ju dapat kerja.  Tu kena pergi Kuala Lumpur cepat.  Bukan nak tinggalkan kakak,” Julia membohongi Maya.

“Bila nak balik?  Jumpa kakak?  Jumpa ayah?”

Jumpa ayah?  Tak nak arr,..

“Err,..

“Bila?” Maya mendesak.

“Cuti nantilah.  Eh, raya,..” Julia menjawab serba tak kena.

“Janji?”

“Eh, mestilah.  Tak kan Kak Ju nak tipu kakak pulak!”

“Kahwin dengan ayah, bila pulak?”

Kahwin?  Dengan Mr.Dud pokai?  Tak ada dalam agendalah!

“Err,..”

“Bila?”

“Tanya ayah, eh,..nantilah bila Kak Ju dah ada duit!” Julia semakin kalut.

“Nanti kakak tanya ayahlah!”

“Tanya apa?”

“Bila nak kahwin dengan Kak Ju lah!”

“Eh, jangan!”

“Bila Kak Ju nak balik?  Esok balik!  Kakak nak peluk Kak Ju!”

“Tak boleh, kakak.  Cuti nanti Kak Ju balik ye.  Dah ye, kakak kena tidur!”

“Okay lah.  Sayang kakak dulu!”

“Cuppp!   Sayang kakak busuk kat pipi montel dia!”

Rindunya kat kakak!

Julia masih tidak dapat melelapkan mata. Dengkuran Dini masih kedengaran.

Kesian laki kau esok ni!

 

            “Papp!” Dahlia menepuk kuat kedua telapak tangannya tepat di tepi cuping telinga Julia.

“Amboi, Minah ni.  Malam tadi kemain tak tidur.  Ingat Si Duda kot!  Ini pagi tak mau bangun solat subuh nampak!”

Julia masih lena.

“Nak kena Minah ni!  Woooiiiiii bangunnnnn!”

Julia terjaga.

“Apa ni?  Buat bising malam-malam!”

“Malam apanya?  Dah dekat pukul tujuh tu.  Kau tak nak solat ke?  Tak elok camtu.  Kau kena bagi teladan kat anak kau!” pendek kuliah subuh yang disampaikan oleh Dahlia, diakhiri dengan ketawa.

“Anak apa pulak?”

“Anak duda tu lah.  Senanglah jaga anak dah besar.  Tak payah pakai pampers dan buat susu!” ketawa Dahlia masih belum reda.

“Podahlah kau!”

Julia bangun, bantal dibaling kepada Dahlia.

“Duda mana?  Siapa bercinta dengan duda?” Dini yang baru muncul dari bilik air sibuk bertanya.

Ni lagi sorang.  Berdengkur sampai nak cabut cuping telinga aku.  Sibuk pulak!

Julia pantas masuk ke bilik air.  Wudhuk diambilnya tanpa menggosok gigi.  Julia keluar dari bilik air.  Sejadah dibentang tanpa mempedulikan Dini yang tersengeh sambil mengenakan make-up.

 

            Sambil menggantung sejadah dan teleung, Julia menjeling Dini yang masih berdiri mengenakan alat solek.

Tak habis lagi ke Si Babam ni make up.  Aduh, dah macam opera Cina aku nengok.  Udah-udah lah tu sapu bedak.  Kontras sangat dengan kulit muka.

“O, ada boyfriend duda ye, di kampung!” Dini sengeh.

Ish, Lia ni kecoh betullah!

“Tak adalah.  Tu jiran mak aku je.  Anak dia duduk rumah aku balik sekolah.”

“Handsome?”

“Bolehlah!” Julia menjawab malas.

“You must be thinking about him last night, kan?”

“Tak adalah.  Mengapa pulak?”

“Dah aku tengok kau, macam tak boleh tidur aje!”

Dol punya Minah.  Dia tak tau ke aku tak boleh tidur sebab dia dengkur!

Dahlia masuk ke bilik.

“Eh, nak tidur lagi?”

 “Ye lah.  Someone is jealous!”

“Siapa jealous?  Aku?  Tak ada maknenyerrr,..pagi ni nak jumpa customer handsome!”

“Bye,” Dini melangkah meninggalkan bilik.

“Kunci rumah atas meja di dapur.  Roti gardenia yang original tu boleh kau makan.  Aku punya.  Jangan makan benda lain pulak.  Bukan aku punya!” Dahlia memberi penerangan sambil tersengeh.

“Roger!”

“Ada apa-apa, just give me a call!  Aku kena cepat ni,..Punctual person!”

“Okay-okay.  Byeee!!!”

Julia menarik selimutnya kembali paras dada.  Dahlia keluar.

“Kalut betul Minah over confident tu!” Julia senyum sendiri.

“Selamat malam dunia!”

 

            “Pukul berapa ni?” Julia menolak selimutnya ke tepi.  Telefon bimbit dicapai.

“Hah?  Pukul sebelas?”

Julia terkocoh bangun, selimut dilipat laju.  Tilam nipis alas tidurnya dilipat dua, lalu disusun di tepi bilik.  Begitulah keadaannya di rumah bujang, biar pun ahlinya merupakan graduan universiti.  Masing-masing baru mencari tapak di alam pekerjaan.  Masih terumbang-ambing dalam ekonomi masing-masing.  Memikirkan duit TPTPN, duit keluarga di kampung, pasangan hidup, dan pelbagai lagi kerusuhan hidup ini.

Julia menarik kasar tuala miliknya yang tergantung di luar almari milik Dahlia.  Pintu bilik air ditolak cepat.  Apabila air membasahi badannya, Julia kembali ceria dan bahagia.

“Kalau aku kaya,..hari-hari hari raya,..

“Bil-bil jiran tetangga, aku bayar semua,..”

“Eh, apa ke halnya aku nak bayar bil orang.  Kena saving.  Kan nak bayar TPTPN, nak kahwin,..Kahwin?  Mr.Dud?  Oh, tidak!”

Julia keluar dari bilik air.  Telefon bimbit dicapai semula.

Alamak, mak call lah!

Julia menelefon Jaliah semula.

“Assalamualaikum, mak sayang.  Apa kes?”

“Waalaikumussalam.  Kes tak ada.  Apa hal tak jawab mak telefon ni?”

“Pagi sangat mak call.  Ju mandilah mak!”

“Pagi kamu kata, pukul sebelas lebih ni!  Tak cari kerja ke ni?  Dah alang-alang bawa diri ke KL kan?”

“Mak ni,..Tak baik tau perli-perli Ju.  Kan baru sampai petang semalam.  Tak hilang penat lagi ni!  Esoklah cari.  Lusa ke?  Tulat ke?  Kan duit ada lagi!” Julia ketawa.

“Banyaklah sangat duit kamu ye?  Kalau habis nanti macamana?  Nanti ada surat TPTPN datang macamana?”

“TPTPN tu kecohlah.  Tak larinya Ju ni.  Duit habis, mintak ayahlah.  Tak kan mintak mak kot!  Mak kede tahap gaban!”

“Merepek pandai.  Ni, Si Zafran ada telefon, kamu?  Apa katanya?  Masih menunggu kamu ke?  Ke udah tak nak kamu?”

“Tak cakap apa pun.  Ju cakap dengan kakak aje malam tadi.  Kira settle lah.  Tak ada jodoh!”

“Kamu tak kesian ke pada Maya.  Dibuatnya dapat mak tiri jahat.  Habis budak tu.  Hah, silap haribulan dijual ke apa?”

“Ala,..Zafran tak lah ngok sangat nak kahwin perempuan tak tentu hal.  Dah tak ada jodoh.  Mak kena redha,” Julia ketawa lagi.

“Kamu menyesal nanti, Ju.  Mana nak dapat laki baik macam Zafran tu,” Jaliah bersuara perlahan.

Julia tiba-tiba diam.  Ingatannya terbang mengingati wajah tampan Zafran.  Mr.Dud yang handsome.  Tapi,..Aku tak nak hidup susahlah,..

“Ju!  Kamu ada lagi ke ni?”

“Ada.  Mak, Ju laparlah.  Nak cari makanan ni.  Nanti Ju call mak ye?”

 

            Julia keluar dari bilik, menuju ruang tamu yang sunyi.

“Macam rumah aku pulak dah!  Tak ada orang.  Aku boleh melepak sepuasnya!”

Langsir di balkoni ditarik ke tepi.  ‘Slinding door’ dibuka luas.  Lrt di depan pandangan Julia laju bergerak.

Kuala Lumpurku.  Adakah aku akan mencapai impianku di sini? Kerjaya yang hebat, lelaki yang mampu aku banggakan apabila memperkenalkannya kepada Kak Hani.  Atau pun, impian itu berterbangan menjadi debu.  Dan akhirnya aku pulang ke kampung, menanti pinangan orang kampung.  OMG!  Aku tak nak!

“Laparlah pulak!”

Julia memegang perutnya.  Terasa perit.  Julia melangkah laju ke dapur.

“Apa barang roti  gardenia ni!  Aku nak makan nasik!”

Julia membuka kabinet dapur mencari beras.

Eh, banyaknya kampit beras.  Masak asing-asing kot ni.  Kan tak ada duit!  Lawak betul.  Macamlah aku pun ada duit.  Mana satu pulak Lia punya ni?  Ah,..Belasah aje lah.  Paling teruk aku termasak beras Si Babam tu.  Biarlah dia diet sikit, beras dia aku ambik.

Julia terus membasuh beras dan dimasukkan ke dalam periuk nasi.  Tangannya pantas membuka peti sejuk.

“Telur pun telurlah.  Janji dapat lunch!”

Nak masak apa telur ni?  Haa, ada kicap.  Masak kicap telurlah.

“Beginilah nasib, diriku yang malang oh, Tuhan...

“Kena makan telur kicap sempoi sendriii...”

Telur kicap?  Bukan kakak cakap, Mr.Dud masak telur kicap ke dulu?

“Eee,..pehal pulak aku ingat Mr.Dud ni?  Aku suka dia ke ni?  Confiusssss betul!”

 

            Julia menikmati makan tengaharinya seorang diri di ruang tamu.  Televisyen yang dipasang langsung tidak dihiraukan.  Julia melayani perasaannya yang merindui seseorang.  Siapkah orang itu?  Adakah Maya atau insan lain?  Jeritan telefon bimbitnya, menyedarkan Maya yang termanggu di depan rezeki.

“Hello sayang,..berangan lagi ke?” Dahlia dapat meneka apa yang tersirat di dalam hati Julia.

“Nope!  I’m having lunch.  Masak kicap telur.”

“Woitt!  Telur siapa kau masak?  Aku tak beli telur!” Dahlia ketawa kuat.

“Entah.  Si Babam punya kot!”

“Bising nanti dia tu.  Kau tak tau dia kede tahap apa tah!”

“Petang nanti aku turunlah beli barang.  Ileks lah.  Ni beras siapa tah aku masak.”

“Hahaha,..beras belasah aje.  Tak kan housemates aku perasan.  Tapi bab telur, mesti diaorang kira punyalah!”

“Okay-okay.  Nanti aku turun beli.  Tak ada hallah!”

“Kau okay tak ni?”

“Okay aje.”

“Are you sure?”

“Okay,..Cuma,..Something like missing in my heart!  Cewah,..Yo-yo o je kan?”

“Kau ingat cikgu sekolah yang reject kau tu ke?”

“Tak pulak!”

“Habis tu?  Duda tu?  Kau kata kau tak nak.  Tak ada hati.  Not your type kunun.  Tak nak hidup susah.  Ni apa cite ni, beb?”

“Taklah.  Eh, entahlah!  Kau baliklah cepat.  Aku rindu kau!”

“Rindu aku?  Kau nak mampus?”

 

            Julia masih memegang telefon bimbitnya.  Skrin telefon yang tertera nombor telefon Zafran itu ditenung lama.

Ish, apa cite aku ni?  Dah angau kat Mr.Dud ke?  Tidak!  Oh tidak!  Mana boleh angau camni.  Aku tak boleh kahwin dengan lelaki pokai!  Nehi, nehi,...Love is nothing without money.  Money!  Money!  Money!  Tengok gambar kakaklah.

Jari runcing Julia mencari gambar Maya.  Gambar Maya yang tersengeh manis itu cukup membuat Julia terhibur seketika.

“Kak Ju rindu kakak sangat.  Baru sehari tak jumpa.  Bilalah kakak nak call lagi ni?”

Kenangan bersama Maya menjelma di mata Julia.

“Kenapa kakak tak nak naik motor dengan ayah?”

“Kak Ju lah naik motor dengan ayah!” Maya ketawa kuat.

“Kalau Kak Ju naik dengan ayah, kakak nak naik dengan siapa?”

“Kakak tak payah ikut.  Kak Ju dan ayah aje keluar makan,” Maya ketawa lagi.

“Apa kakak ni.  Kak Ju tak nak lah keluar makan dengan kakak lain kali.”

“Majuk?”

“Ye lah!  Kakak cakap merepek!”

“Kakak sayang Kak Ju.  Duduklah rumah kakak ye!”

Julia tidak menjawab lagi kata-kata Julia.  Perjalanan ke kedai makan diteruskan dengan Zafran mengekorinya di belakang.

 

            Turun dari motosikal, Maya mencapai tangan Julia mesra.  Zafran yang berada berdekatan malu-malu menuruti Julia dan Maya masuk ke dalam kedai makan. 

“Kak Ju nak belanja kitaorang makan apa ni?” Zafran memulakan perbualan setelah mereka duduk.

“Kakak nak sate!” Maya berkata kuat.

“Boleh makan apa aje, sebab Mr.Dud yang bayar!  Eh,..ayah Maya yang bayar!”

Wajah Zafran merah padam menahan malu.  Julia yang melihat wajah Zafran merasa bersalah.

“Zafran, sorry!”

“That’s okay.  Memang I dud kan?”

Mak ai, I tu!  Sejak bila drebar lori, pandai ber U, I ni,..ngada betul!

“Dud tu apa Kak Ju?”

Julia diam.

“Dud tu macam ayahlah.  Tak ada isteri,” Zafran menjawab lembut.

Sadisnya bunyi.  Kesian jugak kat kau ye!

“Kita order!” Julia menukar isu pantas.  Tangannya laju diangkat untuk menarik perhatian pekerja kedai makan.

“Malam ni saya belanja Ju.  Terima kasih sebab sayang Maya,”suara Zafran terasa merdu di pendengaran Julia.

Julia tersenyum  tawar.

“Ayah, Kak Ju malu tu.  Ayahlah order untuk Kak Ju!”

“Kakak!”

Zafran pula senyum.  Julia yang melihatnya terpegun.

Sebijik Remy Ishak akulah!

Julia kembali kepada realiti.  Di depannya skrin televisyen yang terpasang.  Tiada Maya dan juga klon Remy Ishak!

 

 

            **** sorry ekh,..Ju suka RM banding Remy,...ngeee     

 

           

 

     

 

 

 

           

 

 

           

 

5 comments:

  1. Comel la sgt Maya tu. Ju ko ni kejam la kat Maya.

    ReplyDelete
  2. Cik DS, tak nak la Bront n Remy, Ady Putra pun x nak. Jemu dah. Y not pick someone new like Hisham (lupa his full name) or other actors. Thank u ya.

    ReplyDelete
  3. betul tu, wang bukan segalanya tapi sekarang ni semuanya erlukan wang

    ReplyDelete